Historien om en sandwich

2019 er det 20 år siden vi startet Ostehuset, den gang i trange lokaler i Klubbgaten. Vår variant av lunsjklassikeren Club Sandwich ble en suksess helt fra starten. Og for å være litt festlige, døpte vi selvfølgelig vår variant til Klubb sandwich med Klubb i stedet for Club. Historien om sandwichen vår er på mange måter også en historie om Ostehuset.

Overlever vi med bare ost?
Ideen bak Ostehuset var nettopp å lage et hus med ost. Men gründerne Hanne N. Berentzen og Tom Helge Sørensen var usikre på om butikken ville overleve med bare ost. Det ble bestemt å satse på å utvikle egne sandwicher i tillegg – og slik ble det Klubb sandwich helt fra starten.

2 millioner!
Saftig og god. Svært populær. Vi selger mer enn 2000 sandwicher hver uke, godt over 100 000 hvert år. Siden 1999 har vi laget langt over 2 millioner. Det må kvalifisere til betegnelsen signaturrett.

Det er ikke verdens mest utfordrende kjøkkenoppgave å smøre sandwich, men våre gode medarbeidere blir motivert av det faktisk er så mange som vil ha den gode lunsjen.

1999–2018
I Ostehuset er vi hele tiden på jakt etter mer rettferdig og bedre mat. En sandwich fra 1999 ville sett ut ganske lik dagens, men det er utenpå. Sandwichen har utviklet seg, Ostehuset utvikler seg kontinuerlig.

Å være åpne og ambisiøse i jakten på stadig renere og bedre mat og matproduksjon i egen og andres regi, er en del av vår forretningsidé.

Det bor en baker i østre bydel
I starten kjøpte vi sandwichbrødet. Vi fant fort ut at egen brødproduksjon ga store fordeler: Vi fikk 100 % kontroll på ingrediensene, brødet ble ferskere og hadde bedre smak. Så i 2002 startet vi et minibakeri i et trangt hjørne av butikken, og i 2008 bygget vi stort og flunkende nytt bakeri i østre bydel.

Grovere, sunnere, ferskere
Vi bakte et stadig grovere brød og sunnere brød, vi brukte mer og mer surdeig for få en naturlig prosess og unngå industrigjær. Vi har brukt stadig mindre, men bedre salt. Brødet i sandwichen din er altså bedre, sunnere og ferskere enn originalen.

Fersk kylling fra Hå
Kylling er det klassiske sandwichkjøttet. Tidligere kunne kjøttet være frossent, og vi hadde ikke full kontroll på hva kyllingene var fôret med. Det var heller ikke noe tema, nesten ingen visste bedre.

I dag er kyllingene for det meste fra Hå på Jæren, og vi vet at fôret er helt uten antibiotika. Ambisjonen i Ostehuset er å redusere kjøttbruken, og primært velge kjøtt fra dyr som har gått fritt i naturen. Det er en utvikling som krever ganske mye når det gjelder logistikk, trygge leveranser og smaksopplevelse. Men vi kan love at vi jobber med saken.

Fra Jæren via Idsøe til Ostehuset
Baconet i sandwichen kommer fra Jærgris og er av beste Idsøe-kvalitet. Fett fra baconstekingen er et biprodukt som vi bruker i andre retter.

200 kg aioli i uka
Aiolien kommer fra vårt eget kjøkken og er laget etter vår egen oppskrift. Industriegg er vi ferdige med. Alle våre egg kommer fra norske høner på Jæren eller i Ryfylke.

Noen lokale som vil lage sennep?
I aiolien brukte vi tidligere soya- og solsikkeolje. Nå vet vi bedre, og bruker sunnere rapsolje. Sennepen er av beste kvalitet, altså fra Dijon. Det er et stykke dit. Er det lokale produsenter som klarer å matche den franske kvaliteten, så er vi veldig interessert i å prøve den. Ta kontakt!

Grønnsaker fra Brimse, Rennesøy
Grønnsakene, tomat og salat, kommer fra Brimse Gård på øya Brimse i Rennesøy så lenge det er sesong. Der er det økologiske prinsipper som gjelder. Resten av året kjøper vi fra andre kvalitetsprodusenter i Ryfylke og på Jæren. Tiden med importerte grønnsaker i en sandwich fra Ostehuset, er så definitivt forbi.

Vi er her for dele
Neste gang du kjøper sandwich hos oss, så kjøper du et sunt, sporbart, kortreist og mer bærekraftig produkt enn du gjorde sist måned, i fjor eller for 20 år siden. Vi jobber kontinuerlig med å være i forkant. Vi er bevisste på at vi deler ressursene med alle andre her på kloden. Visjonen i Ostehuset er at vi her for å dele. Det tror vi gjør mennesker både lykkeligere og klokere.

Og smaken på sandwichen – ja, den tør vi påstå er bedre enn noen gang.

Matopplevelser for mage, hode og hjerte
Ostehuset skal være en matopplevelse for mage, hode og hjerte. Det skal smake godt, du skal vite hva du spiser, og det skal være trygg på at du er kunde i et ambisiøst og ansvarlig mathus.

Det var historien om en sandwich, men også en historie om hva vi i Ostehuset vil for kundene våre – og oss selv. Vi håper det smakte, og vi håper du fikk lyst på mer.

Du er fantastisk. Unn deg noe godt!